Hur är Madicken att rida?

Har fått frågor och önskemål att jag ska skriva hur Madicken är att rida. Det här här ingen hästblogg, men det är min blogg som handlar om min vardag. Hästar är en stor del där så därför skriver jag detta nu! :)

Madicken är en helt underbar häst. Eller ponny rättare sagt. Hon är bara 6 år gammal och är ca 145 cm i mankhöjd (madde rätta mig om jag har fel någonstanns).
Madicken är en sån häst som vill göra rätt. Hon är oftast pigg och glad och försöker verkligen. Hon är ett typiskt sto. Vissa dagar pigg och sammarbetsvillig och andra dagar kickar hon för spöt och vill inte göra något 

Madicken är lätt att få så hon går i form o trampar bra under sig i skritt. Samma sak i traven. Fast i början kan hon va lite stel. Galoppen är där emot svårare. Hon har ofta (iaf när jag rider henne) svårt att fatta vänster galopp. Men om man jobbar henne mycket innan så brukar det gå bättre. Annars drar hon bara upp huvudet och kameldanar fram. (som Madde brukar säga haha xD) Ibland kan fröken stänga av vänsterskänkeln. Hon lyssnar då ingenting och är bara almänt jobbig. Men jag och Madde jobbar på de.

Madicken och hinder/bommar är inte bästa kompisar. Hon tycker det är sjukt läskigt att bara skritta över bommar och brukar kasta sig bakåt och samma sak med hinder. Men hon brukar nästan alltid stanna 1 gång och sen tveka lite men sedan när hon väl är över och man kommer igen tycker hon att det är sjukt kul. Hennes hoppteknik är... typ sämst. haha xD Sorry :( men ju mer vi hoppar desto bättre blir den. Hon har även lite svårt att läsa av avstånd till hinder. så ibland kommer hon helt fel och då stannar hon. Men hon har blivit bättre sen i sommras tycker jag :) Jag och Madde övar, så hoppas jag att hon ska kunna hoppa utan att stanna snart :)

Vid uteritter är Madicken pigg och glad! Hon tycker det är lika härligt som jag att få komma ut i skogen. Hon brukar bocka lite och tvära fram ibland men annars sköter hon sig ändå :) Fast när Madde rider henne så kan hon va riktigt busig och resa sig och hålla på. Det har bara hänt mig 1 gång ;)

Madicken är inte en häst man bara kan sitta upp på och så går hon jättefint och så. man måste jobba för att det ska bli bra! Och som sagt, hon är oftast sammarbetsvillig så det funkar kanon! Men både hon och jag har våra dåliga dagar ;)

Jag är såå glad att just jag har fått chansen att vara medryttare på denna fina ponny. Hoppas jag får vara det ett bra tag till! <3 


och som sagt, Made rätta mig om jag har fel nånstanns :)
Hoppas ni gillade det <3
kram

?

Kommentarer
Postat av: Madde

Hon blir faktiskt sju i år ;) Snart gammal tant... Haha, needå :D men bra inlägg, JAG gillade det i alla fall ^^

2012-01-06 @ 23:49:45
URL: http://madiccen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej och värlkommen hit! Jag heter Josefine och är 14 år. Här i min blogg får ni läsa om min vardag med skola, kompisar och hästar bland annat. Hoppas ni stannar kvar och lämna gärna en kommenar! :)
RSS 2.0